Krönika: På sociala medier är det mesta bakvänt

Krönikor
PUBLICERAD:
Cecilia Victoria Kärrberg, social mediestrateg och vd Digitalsnack
“Min pappa kunde lära mig att cykla, men han kunde inte lära mig hur Facebook fungerar”.

Den här frasen använder jag ofta när jag föreläser ute i landet. För den är så tilltalande för den tid vi lever i. Nya generationer banar väg och upptäcker sociala medier och får oss andra generationer att följa efter. Men även om de yngre utforskar nya plattformar, funktioner och content är det de äldre som ökar i användning av sociala medier.

Oldfluencer exempelvis utsågs 2019 som ett viktigt framtidsyrke. 60-plussare som influerar på sociala medier i allt från pranks, smarta tips och mode. Svante som driver Instagramkontot The Urban Hippie har nästan 65 000 följare vilket har gett guldkant i vardagen.

“När det är möjligt reser jag på modemässor över hela världen. Det här livet känns väldigt roligt.”

Visst känns det extra bra i hjärtat när äldre med sin passion i livet kan tjäna pengar utan att slita ut kroppen och göra saker de inte hunnit eller haft råd till. Ett framtidsyrke - för pensionärer - på sociala medier. Vad bakvänt.

Vad säger våra digitala fotspår om oss?

I ”köttvärlden”, alltså den del av världen där vi kan befinna oss fysiskt i kött och blod. Där finns helt vanliga människor, med olika kroppsformer, acne, bristningar och bilringar. Men på sociala medier är merparten av bilderna på personer med lågt BMI, perfekt hy och helt utan celluliter. Har världen blivit lite bättre med ett Clarendon filter (Instagrams mest använda filter)? Eller har det skapat onödigt mycket press på perfektion?

Även perfekta bilder på relationer postas på sociala medier men döljer egentligen sanningen om en mindre smickrande relation i verkligheten. En amerikansk studie visade att ju mer osäkerhet en person kände kring sin relation desto mer ville de visa att allt var bra på sociala medier. Då är relationen bra någonstans iaf.

Visste du förresten att det går att räkna ut när en person håller på att separera eller precis blivit singel? Två veckor före en break-up och två veckor efter ökar antalet accepterade evenemang på Facebook med 40 procent. Nyblivna singlar ökar sin reseinköp med hela 25 procent, kanske för att fly verkligheten… Intressant ändå att våra digitala fotsteg nästan kan användas i en psykoanalys. Intressant eller skrämmande.

När upp och ner ändå kan vändas uppåt.

I den upp- och nervända världen som vi kallar sociala medier finns möjligheter vi aldrig någonsin trodde var möjliga. Som exempel den lokala butiken på hörnet som tidigt 2000-tal hade kunder i närområdet som kom in någon gång då och då. Den kan nu kommunicera med kunder alla dagar i veckan. Inspirera, visa nyheter och låta kunderna komma nära och visa “back-stage” för att se hur allt fungerar i verkligheten. Ett helt unikt verktyg för oss som individer, kreatörer och företag att göra vår röst hörd.

Gjorde under året en poddintervju med Svenska kyrkans och Sveriges enda präst på sociala medier, Charlotte Fryklund. Hon berättade att med Facebook live hade hennes 40 andaktsdeltagare blivit 20 000. Helt otroligt!

I en upp- och nervänd värld finns absolut saker som är helt klart bättre i den rättvända världen. Men det finns också mycket som är så mycket bättre, det som ger större möjligheter än vi kunnat hoppas på. Så Världen är ganska okej, även upp och ner.

Cecilia Victoria Kärrberg, social mediestrateg, vd byrån Digitalsnack

Så här jobbar Värmlands Affärer med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.