Bli inte lurad till jul

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Elisabeth Eklo krönika
Sätten för att lura eller vilseleda oss konsumenter är fler än någonsin och kreativiteten, om vi ska kalla den så, är hög.

Många sätt att ingå avtal på och ökad digitalisering komplicerar ytterligare bilden av att en konsument i dag är tämligen utsatt men förväntas vara medveten, påläst och aktiv. Då världen inte alltid motsvarar den bilden är det ofrånkomligt att många konsumenter hamnar i situationer som kan kännas oöverstigliga och behöver råd och stöd. Med andra ord gäller det att försöka vara mer misstänksam och ta sig tiden att kontrollera det företag och det erbjudande jag kan få, oavsett om det till exempel dyker upp en lockande annons i flödet på sociala medier, jag blir närmast attackerad av en säljare utanför köpcentret eller är första träffen om jag googlar på något jag är intresserad av att handla.

Ta dig tiden att gå igenom informationen på hemsidan om det är ett nätköp. Finns information om ångerrätt, leveranstider, reklamation, hur betalar jag, finns kontaktuppgifter och varifrån kommer min vara? Även om priset är lockande bör du överväga att inte handla om du känner minsta tveksamhet.

Får du brev, sms eller e-post där någon påstår att du köpt något du inte är medveten om eller om uppgifterna inte stämmer, läs igenom och ta hjälp av din lokala konsumentvägledare, Hallå Konsument eller ECC Sverige, beroende på var säljaren kan finnas, om du känner dig osäker på hur du ska göra.

Radera inte bara sms och e-post du inte känner igen eller släng brevet, eventuellt avtal försvinner inte men försvårar möjligheten för oss att hjälpa till.

Den värsta sortens bedragare är dock de skojare som du kan bli kontaktad av för att just du är utvald för att investera pengar med utlovad säker och hög avkastning. De är pålästa, trevliga, åtminstone till en början, och extremt övertygande och utnyttjar vår känsla av att vara utvald, vår girighet eller kanske behov av pengar i en utsatt situation. Tyvärr är det alltför många som går i den fällan med skamkänslor, oro och i värsta fall svår skuldsättning som följd. Om du skulle bli kontaktad av en vältalig person som lovar guld och gröna skogar, investeringar i bitcoin eller andra kryptovalutor är särskilt aktuellt som lockelse just nu, ställ dig frågan varför just du blir kontaktad och avsluta samtalen, även om du får otaliga påringningar. Skulle du ändå ha inlett en kontakt eller fört över pengar, avsluta omedelbart, speciellt om någon vill hjälpa dig att få tillbaka pengarna.

Läs på Finansinspektionens hemsida om investeringsbedrägerier, polisanmäl och berätta gärna för andra vad som hänt, du är inte ensam om att ha råkat ut för bedrägeriet. Viktigast av allt - använd aldrig bank-id på uppmaning av någon om du inte själv tagit kontakten så slipper du många problem.

Så här jobbar Värmlands Affärer med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.