Undvik dyra mobilräkningar

Krönikor
PUBLICERAD:
Elisabeth Eklo krönika
Har du någon gång överraskats av en ovanligt dyr mobilräkning och irriterat ringt operatören för att få beskedet att den extra debiteringsposten för övriga tjänster var annonsen du satte ut på Blocket när den gamla trotjänaren till bil skulle avyttras, eller de röstningar du gjorde på din favorit i Melodifestivalen?

Så länge du får en förklaring och du fått information om kostnaden innan du gjorde köpet och därefter aktivt valt att handla är det i sin ordning. Men onekligen är det lätt att glömma att man faktiskt köpt en tjänst och att den kostnaden kommer på mobilfakturan senare.

Det är inte självklart för de flesta av oss att man kan köpa tjänster med mobilen. Och om du skulle ta dig tid att läsa operatörens villkor är det svårt att utläsa att ditt abonnemang kan användas för att köpa ett stort antal tjänster, det är inte direkt preciserat vilka företag din operatör ingått avtal om betalningsförmedling med. Men att du är ansvarig för sådana köp, det framgår.

Visst är det smidigt att kunna betala parkeringen eller bussbiljetten med mobilen, det är inte de tjänsterna konsumentrådgivningen får klagomål på. När det dyker upp en saftig räkning med debitering för olika innehållstjänster brukar förtvivlade och arga konsumenter däremot ringa och förhoppningsvis få hjälp med att reda ut hur och varför operatören vill ha betalt. För att undvika en sådan situation kan du kontakta din operatör eller logga in på din sida på operatörens hemsida och spärra mot olika betal- och innehållstjänster. Alla operatörer är skyldiga att ha kostnadsfria spärrar mot betalteletjänster - betalsamtal och betal-sms - och även möjlighet för kunden att sätta en kreditgräns. Det kan även finnas andra spärrar, till exempel mot innehållstjänster, ”in-app-köp”, utlandssamtal och köp av mer surf. Om du inte gjort det, stäm av med din operatör vad denna erbjuder och spärra de tjänster du inte använder. Det kan vara särskilt viktigt om du står för ett abonnemang för någon annan, till exempel ditt barn. Även om barn inte får ingå egna avtal är det ett oklart rättsläge om abonnemangsägaren är ansvarig för alla köp via abonnemanget.

Abonnemangsinnehavaren kan visserligen klaga även till operatören, men man kan man vara säker på att det blir ett tidskrävande och ofta frustrerande arbete att få tag på innehålls- och/eller tjänsteleverantören för att invända mot köpet. I bästa fall blir det återbetalning, helt eller delvis.

För att undvika onödigt dyra mobilfakturor framöver bör spärrar vara utgångspunkten, du kan själv lätt lösa dem om du vill köpa en tjänst. Jag tecknade själv ett nytt mobilabonnemang nyligen och blev då glatt överraskad över att operatören direkt upplyste mig om att jag redan från start kan spärra, det var ett steg i rätt riktning för ett bra konsumentskydd!

Så här jobbar Värmlands Affärer med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.