Jämställdhet - en hygienfaktor?

Krönikor
PUBLICERAD:
Sandra Sundbäck, vd Paper Provice
Att jämställdhet är viktigt är vi många som ställer oss bakom. Många företag har jämställdhet högt på sin agenda, välskrivna policies och ibland hör jag uttryck som att jämställdhet är en hygienfråga.

Ändå har vi utmaningar i våra företag i Värmland där mansdominerade yrken har svårt att rekrytera kvinnor till sina företag och vice versa. Inom skogsindustrin är andelen anställda kvinnor 25 procent. Inom papper och massaindustrin är det 21 procent. En av de viktigaste frågorna för våra medlemsföretags är att säkra framtidens behov av rätt kompetens. Ska vi klara av att vara konkurrenskraftiga i framtiden och lyckas rekrytera den bästa kompetensen kan vi inte bara söka bland hälften av befolkningen.

Allt för många gånger har jag träffat på kvinnor som upplever att de inte blir sedda eller lyssnade till på sin arbetsplats, att jargongen är allt annat än inkluderande och att de därför inte trivs och väljer att lämna arbetsplatsen.

Om jämställdhet är en hygienfaktor lockas jag att jämföra det med den pågående pandemin. Innan coronapandemin bröt ut visste vi väl alla att det är viktigt att tvätta händerna för att hålla en god hygien och undvika sjukdomar såsom magsjuka. Ändå var det oerhört många som faktiskt inte tvättade händerna särskilt noga. När sen pandemin bröt ut började vi helt plötsligt tvätta händerna, ordentligt.

Om vi överför samma tänk till jämställdhetsfrågan så vet och säger vi att det är viktigt och att det är något vi måste jobba med för att säkra framtidens kompetens. En hygienfaktor. Ändå gör vi alldeles för lite. Nu är det dags att vi börjar göra och skapar jämställdhet, tillsammans. För att det är viktigt för oss alla.

Inom skogsindustrin har vi ambitionen att faktiskt agera. I september startade vi på Paper Province Wequality. Två handlingskraftiga workshoppar där vi tillsammans skapade jämställdhet. Vi såg behovet av att göra något nytt och tillsammans med 20 företagsrepresentanter gick vi från ord till handling. Det har resulterat i att vi nu har 12 konkreta verktyg att jobba vidare med. Nu fortsätter vi det här arbetet och vi gör det tillsammans inom klustret, men också i samverkan med andra aktörer. Inom projektet Attraktionskraft Värmland, som leds av Region Värmland, kommer vi inom skogsindustrin tillsammans med övriga branscher och hälso- och sjukvården under tre år arbeta aktivt för att göra Värmland mer attraktivt genom att bryta en könssegregerad arbetsmarknad och göra det lättare att hitta kompetens. Region Värmland satsar 16,5 miljoner kronor på det här projektet fram till 2024 och det ger fantastiska möjligheter för oss här i Värmland att skapa jämställdhet tillsammans. På riktigt.

Som en av grupperna i Wequality sa:

Vi behöver agera varje dag för att förändra nu, så vi inte behöver vänta ytterligare en generation.

Så här jobbar Värmlands Affärer med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.