Vill du köpa en Iphone för en euro?

Krönikor
PUBLICERAD:
Anna Ekegren
Hur många gånger har man inte sett rubriken om att köpa en Iphone för en euro fladdra förbi i sociala medier eller på nätet? Och varje gång är det något i en som lockas av det där omöjliga erbjudandet. De flesta av oss bromsas av tanken att ”det där är nog för bra för att vara sant” och oftast så är det ju också det.

Men långt ifrån alla bromsas. Och det vet företagen som driver dessa kampanjer. Bakom kampanjerna eller tävlingarna ligger ofta ett mål att locka konsumenter till en viss webbplats, där de genom att betala en euro samtidigt accepterar att binda upp sig på ett abonnemang om några hundralappar i månaden, vilket framgår av någon finstilt text.

Att köpa en iPhone för en euro låter kanske för bra för att vara sant. Och det är det troligtvis också.
Foto: Richard Drew

Detta är inget nytt fenomen. Vi har genom åren haft väldigt mycket bekymmer med prenumerationsfällor och haft regelbundet informationsutbyte med våra kollegor i vårt europeiska nätverk kring problemet.

Men kan vi kanske se ett stopp för det nu? Eller åtminstone ett förtydligande i vad som är okej att göra och inte. Nyligen så dömde den danska Högsta domstolen för första gången en person till fängelse för att ha varit ledande i en kampanj som ledde in konsumenter i en prenumerationsfälla.

Den danska Konsumentombudsmannen har i flera år haft ett särskilt fokus på att bekämpa prenumerationsfällor och polisanmält flera företag för bedrägeri. I domen så döms en vd för ett av företagen till fängelse. Mannen ansågs ansvarig i sin roll som vd för att hans företag bedrivit flera kampanjer som lett in konsumenter i prenumerationer mot deras vilja.

Det här är verkligen en välkommen dom. Domstolen tryckte speciellt på vilken skada vd:n gjort i form av att cirka 8 000 konsumenter skadades av prenumerationsfällan och hade förlorat pengar, att bedrägeriet uppgick till 3,7 miljoner danska kronor, att den brottsliga verksamheten pågick i omkring sju månader och att bedrägeriet var professionellt organiserat. Det ger en hint om vad som är okej att erbjuda konsumenter och vad som inte är okej.

Låt oss hoppas att denna dom verkar avskräckande och att polisen framöver kan göra mer insatser mot internetbedrägerier, för även om det verkar handla om småsummor så är den kollektiva konsumentskadan stor.

Är du drabbad, kom ihåg att inte betala för något som du inte beställt, bestrid alla krav som du får och kom ihåg att du inte får en betalningsanmärkning så länge du kan visa att du har bestridit de felaktiga kraven. Har du köpt något på internet har du dessutom ångerrätt i 14 dagar.

Men viktigast av allt att komma ihåg är:

Låter det för bra för att vara sant? Ja, då är det troligen det också!

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.