Arbetskoll på schemat – här finns jobben för ungdomarna

Skola & utbildning
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Mikael Björemo på Handelskammaren Värmland är projektledare för Arbetsmarknadskunskap i Värmland och Åmål.
Foto: Handelskammaren Värmland
Det glappar på arbetsmarknaden. Samtidigt som många unga står utan jobb har många arbetsgivare svårt att hitta rätt kompetens. Får att försöka råda bot på problemet ska arbetsmarknadskunskap spridas på bred front i skolorna.

Hösten 2018 sjösatte Handelskammaren Värmland projektet Arbetsmarknadskunskap. Nu har de som huvudman gått samman med Värmlands alla kommuner och Åmåls kommun, ett 40–tal privata arbetsgivare samt Region Värmland för att tillsammans öka ungas kunskap om var jobben finns och vad som behövs för att nå dem.

Från och med i höst kommer alla högstadieelever, och en stor del av gymnasieeleverna, i Värmland och Åmål ha Arbetsmarknadskunskap på schemat. Satsningen berör 24 000 elever och sträcker sig över tre år. Ämnet kommer även tas upp under föräldramöten för att säkerställa att även vårdnadshavarna har uppdaterad kunskap om framtidens arbetsmarknad när gymnasievalet diskuteras hemma.

”Blivit lidande”

Kommunikatörer kommer att hålla i föreläsningar både digitalt och på plats i skolorna. Eleverna kommer även att få träffa representanter från arbetsgivarna.

– Elevernas kontakt med arbetslivet har blivit lidande under pandemin. Därför är det viktigt att den stärks, säger Mikael Björemo, projektledare för Arbetsmarknadskunskap på Handelskammaren Värmland, i ett pressmeddelande.

Jonas Evaldsson och Emma Jakobsson, kommunikatörer i Arbetsmarknadskunskap, håller en digital föreläsning.
Foto: Handelskammaren Värmland

Just nu siktar man enligt honom på att få fler unga intresserade av yrken inom exempelvis teknik, vård och omsorg och industri, som är branscher där det finns jobb.

Ser potential

Nordmarkens Fasader i Töcksfors är ett av företagen som är med och finansierar satsningen.

– Vi vill visa ungdomarna att det finns spännande jobb i Värmland och Åmål och i bästa fall kan vi få fler personer som söker sig till vår bransch, men lika viktigt är att förbereda ungdomarna för arbetslivet i stort och få upp utbildningsnivån. Vi ser potential i dem som finns här på orten och behöver hälla i dem lite självförtroende. De måste våga tro att de kan, säger Jonas Nilsson, vd på företaget, i pressmeddelandet.

På Billerud Korsnäs Gruvöns bruk i Grums handlar det bland annat om att få fler tjejer att intressera sig för det som i dag är mansdominerade yrken.

– Vi har idag svårt att hitta kompetens inom bland annat el, mekanik och automation. Det är mest killar som söker sig till den typen av yrken och vi har ett jobb att göra för att locka fler tjejer. Det tror vi att vi gör bäst genom att träffa och prata med dem, säger Sandra Jonsson, HR Partner på Billerud Korsnäs Gruvön.

Arbetsmarknadskunskap

Konceptet Arbetsmarknadskunskap startade i Västmanland 2011. I dag finns det i nio regioner i landet, med sammanlagt ett 70-tal kommuner.

Arbetsmarknadskunskap är ett franchisekoncept som finansieras av offentliga och privata arbetsgivare i respektive region. Satsningen består av lektioner, föreläsningar, föräldramöten, lärarinspirationer och kontakter med arbetsgivare på olika sätt.

Källa: Handelskammaren Värmland

Så här jobbar Värmlands Affärer med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.