• idag
    26 nov
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    27 nov
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    28 nov
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    29 nov
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    30 nov
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Vikten av att vara en aktiv konsument

Krönikor
PUBLICERAD:
Elisabeth Eklo
Våra valmöjligheter när det gäller köp av varor och tjänster är oändligt mycket större i dag än bara för något årtionde sen.

Utbudet och sätten att ingå avtal ger stora möjligheter att handla på även globala marknader och jämföra priser och göra goda och medvetna val på ett sätt som inte fanns på kartan för tidigare generationer. Mycket är förstås positivt, men det ställer också betydligt högre krav på konsumenten att vara den informationssökande, värderande och analyserande kunden.

Vi förväntas söka, ta till oss fakta och göra val på många områden. Vi ska välja pensionsplaceringar och naturligtvis helst spara och placera mycket kapital själva för en rik och aktiv pensionstid, annars får vi skylla oss själva om pensionen blir dålig. Operatörer på telekomområdet finns i mängder, likaså elleverantörer, försäkringsbolag, banker, kreditgivare och säljare inom snart sagt alla områden. Vilka ger mig det bästa priset, de mest förmånliga villkoren och har den bästa kundtjänsten? Inte minst det senare är viktigt, du vill ju kunna nå företaget på ett snabbt och enkelt sätt om du har några frågor eller om det är problem.

Avreglerade marknader och stora möjligheter att nå presumtiva kunder lockar också mer ljusskygga individer att erbjuda varor och tjänster. Vi har i Sverige av tradition av tillit, man ska kunna lita på företag och människor. Lagstiftningen bygger också på att företag och konsumenter följer denna. Gott och väl i sig, men i dagens läge måste man tyvärr vara misstänksam, speciellt om jag erbjuds något gratis eller till ett synnerligen förmånligt pris. Det är sällan så bråttom som en säljare vill göra gällande. Ställ dig frågan varför just du blir kontaktad och erbjuds en investering eller avkastning de flesta bara kan drömma om. Bli inte smickrad, utan avsluta kontakten.

Du kan också erbjudas tjänster och val du faktiskt inte behöver göra. Företag i gråzonen hänvisar gärna till, i lite svävande ordalag, att de kommer från en kommun eller samarbetar med ett känt företag eller verksamhet. Kreativiteten är stor och rådet är som alltid, att låter det för bra för att vara sant, då är det inte det - tacka inte ja. Är du det minsta tveksam, bekräfta inte ett avtal vare sig muntligt eller skriftligt. Om du blir uppringd av en säljare måste ett avtal i regel vara skriftligt för att gälla, men det finns undantag och du har ångerrätt i de flesta fall.

Läs erbjudanden på nätet mycket noga, kopiera eventuella avtal du ingår. Läs sms och mejl du får i din mobil eller dator, radera inte bara slentrianmässigt bort dem innan du läst dem, det kan vara en bekräftelse på ett avtal du inte medvetet ingått som du bör agera på. Kontakta i så fall avsändaren och bestrid avtalet om du inte tackat ja eller ångra det. Däremot ska du inte öppna länkar och filer i meddelanden om du inte är helt säker på avsändaren. Och viktigast av allt, logga aldrig in med bank-id om någon uppmanar dig att göra det om du inte själv tagit kontakten.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.