• idag
    26 nov
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    27 nov
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    28 nov
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    29 nov
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    30 nov
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Har du blivit blåst?

Konsument
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Har du upplevt krångel i samband med ett köp av en vara eller tjänst? Hör av dig och berätta! Det är inte kvinnan på bilden som skrivit texten.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Jag har jobbat som journalist i snart 15 år, med ett kortare avbrott då jag under ett år valde att byta bana och snöade in på konsumentjuridik.

När Konsumentverket kickade igång sin vägledningstjänst Hallå konsument i Karlstad 2015 var jag en av de som från starten satt och svarade på frågor via mejl, samtal och chatt. Många som hörde av sig kände sig svikna och lurade och behövde hjälp med att bena ut vad de hade rätt till och få tips på hur de skulle kunna ta sig ur knipan de hamnat i.

Det kunde handla om att hantverkarna fått betalt i förväg och nu vägrade göra klart jobbet, att bilen gått sönder dagen efter köpet och firman inte ville ta på sig att laga den eller att någon hamnat i en abonnemangsfälla genom telefonförsäljning och ville ta sig ur ett avtal de inte tackat ja till från första början.

Och vi kunde hänvisa till olika lagar och regler som förhoppningsvis stärkte dem till att gå vidare och hävda sin rätt.

I förra numret av Arbete & Ekonomi berättade Anki om strulet hon upplevt på banken när hon med hjälp av en framtidsfullmakt skulle hjälpa sin granne. Många valde att läsa artikeln på nwt.se och flera läsare hörde av sig och berättade om sina erfarenheter av just framtidsfullmakter. I det här numret berättar Kerstin i Kil om hur hennes liv höll på att raseras när banken till en början underkände hennes fullmakt.

Nu reder vi ut vilka rutiner banken har, hur fullmakterna funkar juridiskt och vad som skiljer framtidsfullmakterna från systemet med god man.

Konsumentfrågor är något som berör oss alla, för de allra flesta köper trots allt varor och tjänster emellanåt. Jag hoppas kunna skriva mer om det här framöver. Och där behöver jag din hjälp.

Har du känt att du blivit blåst vid ett köp? Har du inte fått tillbaka pengar för din inställda flygresa, är du missnöjd med fransförlängningen eller väntar du fortfarande på fälgarna du beställde online i somras?

Hör av dig och berätta om det konsumentkrångel som berör dig i din vardag.

Jag nås på 054- 19 96 11 eller frida.flodkvist@nwt.se.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.