• idag
    10 juli
    15°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    11 juli
    18°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      2.4 mm
  • söndag
    12 juli
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    13 juli
    20°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    14 juli
    21°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Fördelen med digitala tjänster i coronatider

Ekonomi
PUBLICERAD:
Anders Paulsson är bankchef vid Swedbank i Värmland och krönikör i Arbete & Ekonomi.
I spåren av Corona-utbrottet ställs samhället inför stora prövningar. Det mest uppenbara, förutom fara för liv och hälsa förstås, är svårigheter med ekonomin för företag och privatpersoner.

Trots insatser från regeringen, Riksbanken och Finansinspektionen är många företagare och hushåll oroliga över vad som ska hända med konjunkturen och den egna ekonomin. Många hushåll står väl rustade för sämre tider, men det gäller inte alla. För de som exempelvis inte har någon sparbuffert kan det bli tufft. Men det finns saker man kan göra, både i det mer akuta läget och på längre sikt, för att få sin ekonomi så trygg som det går. Kontakta gärna din bank om du vill ha råd om detta.

Plus 75 sämst rustade

En annan sak som påverkar oss alla är den sociala distanseringen. Med den följer att det är svårare att utföra ärenden där man måste lämna hemmet. Bankärenden är en sådan sak. Därför vill jag i denna krönika slå ett slag för hur mycket du kan lösa på digital väg.

Allt fler svenskar löser mer och mer av sina vardagsärenden digitalt. De som generellt är sämst rustade för det är över 75 år som jag skrivit i en tidigare krönika. Eftersom de äldre också utgör en riskgrupp för viruset är det extra viktigt nu att lära sig hantera till exempel Bank-ID.

Bank-ID är en e-legitimation som används för att styrka din identitet på nätet istället för vanligt ID-kort. Det är den i särklass vanligaste e-legitimation i Sverige och används av cirka 6,5 miljoner personer. Du kan använda dig av Bank-ID när du legitimerar dig hos olika svenska myndigheter på nätet, till exempel när du loggar in på din internetbank, Skatteverket, CSN, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Mobilt Bank-ID kan även användas vid kortköp på internet.

För att handla säkert på nätet ska du ansluta dit kort till MasterCard Secure Code eller Verified by Visa. Vid varje kortköp på nätet använder du sedan mobilt Bank-ID för att bekräfta ditt köp, då säkerställer du att ingen annan kan handla med ditt kort på nätet.

Fysiska kontakter

Med tanke på smittspridningen anpassar många företag sina erbjudanden så att det blir så få fysiska kontakter som möjligt. Restauranger levererar hämtmat direkt till bilen, matbutiker erbjuder riskgrupper att komma in på speciella tider och tågtrafik som körs med passagerare enbart i varannan sätesrad. Även vi banker anpassar oss. Vi kan erbjuda rådgivning via telefon och digitala möten som passar dig som kund.

Den digitala utvecklingen går i rasande fart och med tanke på den rådande situationen är det viktigt att ha de digitala tjänsterna som komplement till fysiska tjänster. Vi på banken kan hjälpa dig med att komma igång och Mobilt Bank-ID är en viktig start. De digitala kanalernas blir allt mer betydelsefulla och kommer att vara det även när vi återgår till ett mer normalt läge i samhället.

Dina pengar

Under vinjetten Dina pengar ger företrädare för sex värmländska banker dig privatekonomiska tips.

Krönikörerna är: Maria Landeborn, Danske Bank, Fredrik Ekenberg, Handelsbanken, Jens Magnusson, SEB, Lasse Nilsson, Nordea, Kristina Frid, SBAB och Anders Paulsson, Swedbank.

Denna artikel publicerades först på www.nwt.se
Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.