• idag
    10 juli
    15°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    11 juli
    18°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      2.4 mm
  • söndag
    12 juli
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    13 juli
    20°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    14 juli
    21°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Ny teknik ger coronasäkrare butiker

Näringsliv
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
E-handeln är en svår konkurrent för de fysiska butikerna sedan länge, och ännu mer nu när vi rör oss ute mindre. Men det utvecklas snabbt teknik som underlättar för fysiska butiker i coronatider.

Karlstadsföretaget Cash IT ligger långt framme när det gäller IT-system för butiker. NWT har tidigare berättat om deras avancerade kamera för övervakning i butiken. Systemet gör det möjligt för handlaren att veta hur kunderna rör sig i butiken, hur lång tid de stannar på ett ställe och tittar på en vara. Med hjälp av kamerans information kan handlaren skapa ett optimalt kundvarv och exponera varorna rätt. Faktum är att kameran är så avancerad att den kan bestämma kön på personerna i butiken och även åldern inom ett visst spann. Tillsammans med till exempel utrustning utomhus kan man samla in data som visar samband mellan väder och vilken typ av kunder man har i butiken.

Det verkar inte finnas några gränser för hur mycket data som går att samla in om oss kunder, men företagets vd Robert Karlsson är snabb med att försäkra att allt de säljer klarar GDPR-kraven för integritetsskydd.

– Det samlas ingen data om dig personligen, personen blir bara ett nummer.

Kameran är en stereomodell med två kameralinser så att den kan avgöra avståndet mellan människor.

Coronaanpassning

En modifiering av den befintliga tekniken från Toshiba har gjort att Cash IT nu erbjuder en särskild coronaanpassad lösning.

– Med tanke på Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att undvika trängsel har vi anpassat tekniken så att man på ett lätt sätt kan se hur många personer som befinner sig i butiken samtidigt, säger Robert Karlsson.

Kamerorna läser av personer som går in, och även när samma personer går ut. Tanken är att butiksansvarig automatiskt ska få en notis när antalet personer i lokalen närmar sig det tillåtna.

– Man kan säga att det funkar som ett stoppljus i närheten av entrén med grönt, gult och rött ljus. Det blir mycket enklare än om man ska ha koll på det manuellt.

– Med teknik kan man frigöra resurser för värdeskapande arbete i butiken, service och en bättre kundupplevelse.

Kan ta betalt utanför

En annan produkt Cash IT erbjuder som också är intressant ur coronasynpunkt är ett bärbart kassasystem som gör det möjligt att ta betalt utomhus. Systemet, som funkar överallt där det finns 4G-uppkoppling, används på mässor och liknande men går i covid 19-tider att använda på fler sätt.

– Systemet är helt bärbart, och det gör att handlaren kan exponera sina produkter och ta betalt utanför sin butik.

Tillsammans med de både kontant- och kontaktlösa betalningssätten som funkar ihop med systemet, till exempel swish med QR-kod, så har man undvikit flera smittorisker som idag är förknippade med att handla i fysisk butik.

E-handel tar inte över

Coronapandemin och kravet på social distansering gör kanske att fler nu kommer att upptäcka e-handeln och de fördelar som finns med det sättet att handla. Men att den fysiska handeln skulle kunna bli helt utkonkurrerad tror inte Robert Karlsson. Han är övertygad att den fysiska handeln har en framtid.

– E-handeln står bara för en liten del av den totala handeln. Människor vill handla i butiker och gynna lokala handlare. Det är ju bättre att se varan innan, då köper man det man vill ha istället för att skicka varor fram och tillbaka när det blir fel storlek och liknande. Det är heller inte bra för miljön.

Däremot tror han att fler handlare kommer att behöva komplettera sin fysiska butik med en webbshop, så att man utnyttja fördelarna med de båda försäljningskanalerna.

– För många blir det svårt att klara sig med bara en fysisk butik.

Denna artikel publicerades först på www.nwt.se
Så här jobbar Värmlands Affärer med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.