Värmlandska godsaker i boxformat

Från Handelskammaren
PUBLICERAD:
Madeleine Norum och Pernilla Åberg utgör duon bakom Värmlandsboxen.
Foto: Öyvind Lund
En box fylld av värmländska godsaker. Så enkel – och smart – är den idé som Värmlandsboxen stoltserar med. Från försäljning av skolklasser och föreningar – nu satsar företaget på expansion.
– Många ser boxen som en upplevelse, säger Pernilla Åberg.

Idén kom fram under en lunch hos entreprenörsskallarna Madeleine Norum och Pernilla Åberg. De bollade olika affärsidéer med varandra och landade till slut i det som vi i dag känner som Värmlandsboxen.

– Vi satt och funderade över vad vi ville göra i livet och började att diskutera affärsidéer med varann. När vi landade i Värmlandsboxen kändes allt rätt, säger Madeleine.

Ursprungsvis var tanken att boxen skulle vara ett sätt för föreningar och skolklasser att tjäna pengar, men på sikt har boxen nu blivit ett givet inslag hos företag.

– Det började att komma förfrågningar från företag om huruvida vår box kunde fungera som julklapp till anställda. Sedan dess har ryktet spridit sig och vi har verkligen fått fart på företaget, säger Pernilla.

I boxen ligger en mängd olika typer av produkter som alla är tillverkade i Värmland. Vad som ruvar i respektive box kan variera, och det ligger mellan fem och nio produkter i varje.

– Det bygger mycket på upptäckarglädje när man öppnar den. Ofta är det full fart och folk rotar runt för att se vad just de har fått. Vi försöker blanda för att få en så bra mix som möjligt, men det finns alltid något sött och gott i, det ser vi till, säger Pernilla.

Boxen kommer i flera olika storlekar.
Foto: Privat

Framtid för boxen

Framtiden för företaget ser ljus ut. Företaget har växt stadigt, men i en ganska lagom och hanterbar takt, vilket gör att de har kunnat reflektera och förbereda inför kommande expansioner. Nu vill de stärka sin befästning i Värmland ytterligare, sedan väntar, ja, vad?

– Vi står inför ett nytt kliv i företaget och kommer att ta in extern kompetens. Detta för att förstärka säljledet för att nå ut till fler och hitta fler försäljningsställen, säger Madeleine.

Hur kommer det sig, tror ni, att ni har lyckats med det här företaget?

– Vi har alltid trott stenhårt på idén och vi känner att vi gör skillnad för de lokala producenterna. Det är en positiv sak vi jobbar med och det hjälper till.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.