Storytelling – vad är det?

Från Handelskammaren
PUBLICERAD:
Icas reklamfilmer är ett exempel på Storytelling.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Begreppet storytelling må vara något som blivit standard när det kommer till att bygga varumärken, men vad betyder det egentligen? När du tittar dig runt omkring efter att ha läst den här texten, kommer du garanterat att kunna identifiera storytelling i ditt flöde eller på ditt jobb, och kanske komma på idéer på hur du kan använda det i din position.

Storytelling är, precis som det låter, en form av berättande. Du bygger helt enkelt din marknadsföring om din produkt, tjänst, eller om hela varumärket, på en berättelse. Genom att ladda ett varumärke med en berättelse skapar du ett större engagemang kring ditt varumärke, det ökar uppmärksamheten för hela varumärket eller en viss produkt för att locka nya kunder, men det kan också skapa en större tillsammanskänsla för personer på samma företag eller arbetsplats.

Det finns många exempel på hur storytelling kan gynna olika verksamheter. Det kan te sig i reklamkampanjer som sträcker sig över en lång tid med återkommande skådespelare, till exempel Telenor eller, den kanske mest kända, Ica. Icas långa reklamserie är ett typexempel på hur storytelling skapar en känsla kring ett varumärke över tid. En reklamkampanj där karaktärerna ständigt byts ut blir inte alltid ihågkommen, men visst känner vi alla något för den något klantige Ulf och butikschefen Stig?

Storytelling är ett enkelt sätt att skapa ett mervärde kring det ni vill kommunicera. Var personlig och var inte rädd för att försöka träffa rakt in i bröstkorgen. Det är det då det gör mest skillnad och det är just då som ert varumärke sticker ut. I konkurrenstuffa branscher kan det vara nyckeln till framgång.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.