Är det goda det nya onda?

Från Handelskammaren
PUBLICERAD:
Peter Jansson Ling, vd på Ord och Bild.
De senaste åren har allt fler företag och organisationer, och inte minst kommunikationsbyråer, pratat om syftesdriven kommunikation. Enkelt uttryckt handlar det om att berätta varför man håller på med det man håller på med. Det tror jag är stendött och kanske till och med har varit så ett tag.

Vem orkar lyssna på alla "goda företag" som mest pratar om sin egen förträfflighet och allt gott som de säger sig göra? Förutom företagets ledning då? Kommunikation gör bäst nytta på mottagarens villkor. Det är väl för tusan alla företags skyldighet att försöka göra så gott som möjligt ifrån sig? Och det gäller oavsett om man är ett tillverkande eller tjänsteproducerande företag.

Det är lätt att bli fundersam kring nån som alltid framhåller sin godhet. Som hela tiden ska berätta hur god och bra hen är och hur sunt och hållbart personen lever. Du har säkert något exempel i din umgängeskrets. Det samma gäller förstås även företag. Det som händer i mottagarens huvud när företag basunerar ut sin godhet är att man blir lite lätt skeptisk. Är det något lurt med det här företaget och varumärket? För visst är det trevligare med en person som gör gott men inte skryter om det hela tiden? Och som dessutom är lite avslappnad och bjuder på ett leende emellanåt. Alla har vi våra brister och skavanker. Den som lite mänskligt kan berätta om några av dem kan räkna med sympati och engagemang.

Gör bra grejer! Håll det du lovar och se till att du har betydligt fler saker att prata om än din egen godhet.

Det är så klart bara bra om man gör goda val! För sig själv, eller för andra. Men om man måste berätta om det hela tiden så börjar åtminstone jag fundera på vad som gömmer sig där egentligen. Allt för ofta dyker det upp bevis på att helhetsbilden inte är så god som vissa människor och företag vill påskina. Och det är vi, mottagarna av kommunikationen, medvetna om.

Summa summarum kommer här några råd: Gör bra grejer! Håll det du lovar och se till att du har betydligt fler saker att prata om än din egen godhet. Dola på med det du är bra på så kommer så småningom folk att uppskatta det och till och med berätta om det för andra. Lycka till med din godhet!

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.