• idag
    30 maj
    18°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    31 maj
    23°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    1 juni
    25°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    2 juni
    24°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    3 juni
    21°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Inte alltid lätt att resa

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Resefrågor toppar klagomålsstatistiken. Inte minst försenade flyg.
Foto: Janerik Henriksson/TT
I början på januari summerar vi som alltid det gångna året. Kollar över vad som har hänt under 2019 och planerar med ny energi inför 2020. Som vanligt toppar resefrågor och oönskade abonnemang vår statistik för 2019. Och vikten av att känna till sina rättigheter som konsument blir åter tydlig.

Just när det gäller resor så har faktiskt allt fler koll på sina rättigheter, i alla fall när det gäller försenade och inställda flyg. Att flygbolaget ska omboka passageraren när ett flyg ställs in är för de flesta ingen nyhet och att det även kan vara möjligt att få en schablonkompensation för sin spillda tid känner många till.

Många gånger känner sig konsumenterna maktlösa mot de stora flygbolagen och det är inte alltid lätt att få rätt, därför är det desto viktigare att stå på sig när man har rätten på sin sida. Många gånger ger det utdelning att vara ihärdig.

Klaga direkt

Problemen är inte lika många när det gäller paketresor. Här åt andra sidan är det dock inte alla som vet hur de ska gå tillväga för att få hjälp med sina problem.

Ett viktigt medskick jag vill göra är att tänka på att klaga direkt på plats. Förklara för researrangören vad som inte är rätt och ge den en chans att rätta till felet. För det har denne rätt att göra.

Vissa fel kan såklart inte avhjälpas direkt, exempelvis är det svårt att ersätta en pool som är under renovering. Har researrangören inte berättat om renoveringen kan det dock bli aktuellt med ett prisavdrag i proportion till problemet.

Kan få ersättning

För att återkomma till försenade och inställda flyg så är det inte researrangören som ansvarar utan istället det flygbolaget som utförde flygningen. Blir du såpass sen att du missar en del av semester, det brukar vanligen räknas från en halv dag, kan du även få ersättning från paketresearrangören.

Känns något av det här oklart, och tro mig så känns det för många, så är det bara att du hör av dig till oss på Hallå konsument och Konsument Europa. Vi besvarar dina frågor och vid problem med ett företag i ett annat EU-land, Norge eller Island kan vi hjälpa dig att försöka lösa problemet.

Hoppas ni har fått en fin start på det nya året och att era planerade resor går som tänkt.

Fotnot: Karolin Kühn är krönikör i Arbete & Ekonomi, arbetar vid Konsumentverket

Denna artikel publicerades först på www.nwt.se
Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.