Julstress inte bra för miljön

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Stressa inte vid julklappsinköp. Det är varken bra för dig eller för miljön.
Foto: MIKAEL ANDERSSON / TT
Julen närmar sig med stormsteg och julklappsstressen ett faktum. Många av oss väljer idag att göra sina julklappsinköp på nätet. Det är ett enkelt och bekvämt sätt att handla hemma från soffan. Kanske har du redan kollat upp en vara och avvaktar reorna på Black Friday för att slå till? Eller så är du snarare den som budar hem något i sista stund?

Innan du klickar hem det du tror är ett kap, stanna upp och tänk till en stund. Jag vill skicka med dig tre viktiga tips:

1. Kolla upp företaget! – var finns företaget, anger de kontaktuppgifter och verkar de vara nåbara. Kolla gärna recensioner på nätet.

2. Vilken leveranstid är det på varan? Hinner den komma innan jul?

3. Är det för bra för att vara sant? Låt i så fall bli!

Skyddsnät

Tänk gärna på att du har ett mer omfattande skyddsnät när du handlar inom EU och om du får problem med en säljare så kan du höra av dig till Konsument Europa för hjälp.

En för många av oss ny stress i år är miljöstress. På senare tid pratas det mer och mer om vår konsumtions negativa miljöpåverkan. När jag ser tillbaka på året så har det blivit ett och annat plagg här med som har okynneshandlats, särskild när jag har handlat på nätet. Det är så lätt att det hamnar en extra sak i korgen.

Det är många faktorer som ska tas hänsyn till när det gäller e-handelns miljöpåverkan, såsom godstransporter, förpackningslösningar, produktreturer sam osålda eller förstörda produkter. Den kan helt klart kännas som en djungel av val och krav. Men om du bara håller ett budskap i bakhuvudet kan du både lätta din miljöpåverkan och din stress:

Köp bara saker du faktiskt behöver!

Bara inom EU returneras omkring 3 miljarder returer varje år. Detta leder till en enorm miljöpåverkan av transporter och energianvändning. Så fundera innan du beställer. Behöver du, eller den du köper den till, verkligen varan?

Nytt beteende

Vi har ett helt nytt köpbeteende numera. Vi tenderar till att i större utsträckning överbeställda varor för att hitta rätt storlek eller färg. Det är en bidragande faktor till många returer.

Behöver du verkligen köpa något nytt? Det sägs att många av oss har saker värda flera tusen liggandes hemma som vi inte använder eller gillar längre. Kanske någon av dina nära och kära skulle bli glad över något som inte gör dig lika glad längre?

Det viktigaste jag vill skicka med er är dock att inte stressa sig igenom julen. När vi stressar tenderar vi till att ta förhastade beslut som i slutändan inte alltid blir bra, varken för oss själva eller miljön.

Därmed önskar er alla en lugn och fin december!

Fotnot: Karolin Kühn, juridisk rådgivare vid Konsumentverket, är krönikör i Arbete & Ekonomi

Denna artikel publicerades först på www.nwt.se
Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.