Produkten som ska göra gynundersökningar bekvämare

Från Handelskammaren
PUBLICERAD:
Karin Vangstad är CEO på MeCovers, som nu expanderar globalt.
Foto: (c)Klemner Studio
Hallå där, Karin Vangstad, CEO på MeCovers, berätta lite om er produkt!

– Efter att själva ha känt att vi saknat integritet vid gynekologiundersökningar, skapade vi gynkjolen. Det är en kjol som tas på, med avsikten att få gynekologundersökningarna att kännas bekvämare för kvinnor.

Er produkt börjar att spridas och diskuteras i Sverige. Men också inom Unicef?

– Det stämmer bra. Vi fick ett tips under ett av Handelskammarens seminarium, att vi skulle undersöka möjligheten för att kunna ingå i FN:s upphandlingar. Efter hjälp från en expert på Västsvenska handelskammaren, föll beslutet på att vår produkt passar in i Unicefs verksamhet. Bara för några veckor sedan blev allting klart, nu finns vi i Unicefs katalog och vi finns upphandlingsbara för när det, exempelvis, kommer byggas sjukhus i andra länder.

Spännande! Hur går det i Sverige?

– Det går bra! Vår produkt börjar att diskuteras allt mer, vilket förstås är väldigt kul. Vi har genomfört en Sifo-undersökning vilket bekräftar det vi tror – den här produkten behövs. Med hjälp av flera värmländska entreprenörer och företagare har vi nu siktet inställt på att öka ännu mer under nästa år.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.