Helvetesveckan lyckat felköp

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Helena Rimfjäll Wiktelius, krönikör.
I sommar råkade jag köpa fel bok och tur var väl det för den var riktigt läsvärd.

Boken heter Helvetesveckan och varje dag under en vecka handlar om att ha fokus på och utveckla olika saker. Här kommer några gobitar ur veckan.

Måndag är dagen då du ska bli medveten om dina vanor, de automatiserade handlingsmönster som styr mycket av vårt sätt att hantera livet. Så fort du blir medveten om dem kan du se vilka som är bra och vilka som är dåliga.

Kan du förvandla de dåliga till bra vanor? Att utmana en del vanor är svårt men det är det som krävs för att bli bättre. Ta fram papper och skriv ner dina vanor, både bra och dåliga. Be även andra om feedback. Hur är jag oftast, vad gör jag? Och därefter fundera på vad som kan göras annorlunda, göras mer optimalt.

Karaktär av vanor

Forskningen visar att dina vanor blir din karaktär! Så fundera på vilka vanor vill du förstärka och vilka vill du sluta med.

Tisdagen handlar om modus och fokus. Modus=sinnestillstånd. Exempelvis lugn, avslappnad, koncentrerad eller arg, energisk, respektlös. Eller avvaktande, defensiv, lyssnande.

Definiera dina olika modus. Lär dig att gå in och ut ur olika modus. Många har olika modus för olika aktiviteter och roller men tyvärr inte medvetna om vilken betydelse som val av modus har för förmågan att prestera.

Var medveten om vilka olika situationer som behöver olika modus. Fokus handlar om att uppslukas av en enda sak. Nytt modus leder till nytt fokus. Nytt fokus gör att hjärnan automatiskt får en kick, därmed klarar du mer, blir uthålligare och får mer gjort. Vanor säger mycket om vem vi är och vad vi är kapabla att utföra. Allt från hur du tar hand om din kropp, alkohol/godis vanor, träning etc. De styr våra beteenden, de bestämmer våra prioriteringar och dikterar våra val, ofta utan att vi själva inser det. Vanor är avgörande för våra prestationer. Och att bli medveten om dem är grundläggande om du vill förbättra dig.

Smärtsam insikt

Bokens syfte är att visa hur självkontroll och viljestyrka är två egenskaper som kan stärkas när man är medveten om dem. Precis som med muskler, använd dem ofta så blir de större och vilar du och återhämtar dig blir de än starkare.

Många idrottare tränar lika ofta men kvalitén på passen skiljer sig åt. Det gör skillnad. Detsamma gäller i arbetslivet!

För många är det tufft att inse att man hela livet har hoppats på att lyckas, samtidigt som man förstår att det inte är mycket som händer av sig självt. Det kan vara smärtsamt och inse att det krävs att man tar tag i sådant som effektivitet, handlingskraft och struktur.

Lycka till med dina vanor!

Helena Rimfjäll Wiktelius är krönikör i Arbete & Ekonomi

Denna artikel publicerades först på www.nwt.se
Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.