Se upp för senaste abonnemangs-bluffen

Krönikor
PUBLICERAD:
Kanske har du erbjudits ett par skor för 10 kronor eller något annats som låter för bra för att vara sant? Dags att reagera.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Skulle du uppge dina kortuppgifter för en okänd person på gatan? Inte? Men på nätet verkar många inte vara lika försiktiga.

Jag vill inleda med att kort presentera mig. Mitt namn är Karolin Kühn och jag är sedan 2017 juridisk rådgivare på Konsument Europa, som är en del av Konsumentverket. Jag tar över platsen som en av konsumentkrönikörerna efter Jolanda Girzl.

Har du någon gång fått ett tvivelaktigt erbjudande på nätet? Kanske har du erbjudits ett par skor för 10 kronor eller något annat som låter för bra för att vara sant? Kanske har du fått ett sms där du ska betala en avgift för att ett paket ska levereras hem till dig?

Många vet att det är viktigt att vara vaksam vid köp på nätet, medan det även finns de som inte är lika försiktiga. Jag skulle till och med vilja säga, naiva.

Många har fastnat

Det är åtskilliga konsumenter som fastnar i abonnemang genom att de har tackat ja till ett erbjudande på nätet om billiga skor, en billig telefon eller genom att köpa ett så kallat provpaket.

Andra upptäcker att ett köp av en produkt medför ett kostnadspliktigt medlemskap i företagets kundklubb. Många gånger är det ouppmärksamheten som blir en dyrköpt erfarenhet.

Det senaste tillvägagångssättet för att lura in konsumenten i ett abonnemang är särskilt vågat. Det går till så att konsumenten får ett sms med information om att hens paket har fastnat i tullen och att moms behöver betalas eller att en försändelse hade för lite porto och att hen behöver betala en avgift för att försändelsen ska skickas vidare. Jag har själv fått ett sådant sms och blev något förundrad över vad det kunde gälla.

Att sms:et inte alls kommer ifrån en transportör framgår inte, inte heller att det leder till en prenumeration om avgiften betalas.

En bluff

Det är många konsumenter som beställer från företag som finns utanför EU. Det är då vanligt att moms, tull eller en avgift behöver betalas innan paketet kan levereras. Därför verkar många gå på bluffen när ett liknande sms kommer.

Via en länk i sms:et kommer man sedan vidare till en sida där kortuppgifterna ska anges för att betala avgiften. Den uppmärksamme ser här att det i själva verket rör sig om ett abonnemang.

Den ouppmärksamme upptäcker så småningom att man har fastnat i ett dyrt abonnemang på en tjänst man inte vill ha. Beloppet, som kan uppgå till flera hundra kronor, dras från kontot varje månad om det inte stoppas.

I en hektisk värld med ett konstant pågående informationsflöde missar vi ibland saker och blir mindre uppmärksamma på detaljer. Jag vill därför påminna om att noggrant kolla upp vad som godkänns i köpprocessen eller vem man ger sina kortuppgifter till.

För ingen skulle väl ge sina kortuppgifter till en okänd person på gatan?

Denna artikel publicerades först på www.nwt.se
Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.